OM NKF

Fikk spørsmål om jeg kunne skrive litt mer inngående om skolen min, linja og litt slikt, og det gjør jeg jo gjerne! Håper det er noe nyttig info her, selv om det ble et veldig langt innlegg! Om det er noe mer dere lurer på er det bare å legge igjen spørsmål i kommentarboksen eller maile meg: stine.friis.hals@gmail.com

Jeg studerer Reklame og merkekommunikasjon på Norges Kreative Fagskole i Oslo. Dette er et studium som fokuserer på tekst, visuell kommunikasjon, prosjektledelse og strategi innenfor reklame og kommunikasjonsfaget.

Studiet er veldig praktisk orientert, og vi jobber hele tiden med prosjekter i grupper, og vi har de samme gruppene i et halvt år av gangen. Dette første halvåret ble vi plassert helt tilfeldig i grupper, men de vi får nå i andre semester har vi selv vært med på å påvirke hvordan skal være. Når vi blir andreklassinger skal vi lage grupper helt selv, uten lærernes hjelp. Studiet handler derfor mye om å imponere hverandre med kunnskap og egenskaper, isedet for å imponere lærerne.

Vi får jevnlig nye gruppeoppgaver, eller briefer som de kalles. Da får vi et oppdrag vi skal gjennomføre, noen ganger skal vi gjøre research og velge for eksempel målgrupper og kanaler selv, andre ganger er de gitt i briefen. Så må vi fordele roller innad i gruppene; hvem er prosjektleder, hvem skriver strategi, hvem lager tekst og hvem lager det visuelle? Etter dette er det idemyldring for alle penga! Allerede etter første oppgave begynte mange å få en pekepinn på hva de liker best.
Gjennom dette semesteret har vi hatt kunder som Tine Kefir, Handysize og Freia!


Hvert semester har vi byråkonkurranse, noe som er en utrolig mulighet til å vise fram arbeidet sitt for en reell oppdragsgiver! I første semester jobber første- og andreklassingene sammen i byråuka. Da er alle fire klassene delt inn i fire byråer, på tvers av klasser, årstrinn og grupper. Hvert byrå består av fire team og hvert team har en egen brief. Mitt team hadde RiksTV som kunde, og vi gikk av med seieren i denne byråuka!
Årets oppdragsgiver var byrået SMFB, som kan skryte på seg blant annet Kvikk Lunsj sin "safe travels" reklame!
I vårsemester skal førsteklassingene ha en helt egen byråuke, noe jeg gleder meg masse til!

Årets siste brief var individuell, og vi skulle lage en kampanje for en av Freias mindre kjente sjokolader!


På slutten av hvert semester er det en mappeeksamen hvor stort sett alt arbeidet du har gjort gjennom semesteret skal leveres! Det betyr at man har kjempegod tid til å forbedre, gjøre endringer eller lage noe nytt! Det betyr også: null pugging! Siden jeg hater pugging, passer det meg utmerket.Tre dager før fristen får vi mappekravene; en oversikt over hvilke briefer som skal leveres. Har du vært flink og jobbet underveis i semesteret er disse tre dagene nokså chille, hvor du bare trenger å sette opp mappen i InDesign og printe den. En relativt flott form for eksamen, om jeg får si det selv.

Nå i første semester har vi lært om blant annet annonser, webannonser, kampanje, hatt innføring i strategifaget og lært en god del av Adobe-verktøyene. Neste semester skal vi starte med blant annet reklamefilm og radio, noe jeg gleder meg masse til!

Inntakskravene til NKF er ikke all verden. Du må skrive et motivasjonsbrev og litt om hvorfor akkurat du passer til studiet. Alt dette gjøres på nettet. NKF har rullerende opptak, noe som vil si at de tar inn folk så lenge det er plasser, så om du ønsker å gå her så er det bare å sørge for og søke så tidlig som mulig. Det lønner seg derimot å ha sånn nogenlunde gode karakterer allikevel, for om det blir kniving om plasser ser de på karakerer!
For å søke må du ha generell studiekompetanse eller realkompetanse.

For dem som ønsker et liv i reklamebransjen eller lignende bransjer vil jeg anbefale dette studiet. Du får en grundig innføring i de viktigste delene av faget (visuelt, tekst, strategi), og har dermed et godt utgangspunkt for å gå videre! Jeg har tenkt å fortsette med strategi og prosjektledelse etter NKF. Skolen tilbyr også et tredje år i for eksempel England eller Australia for å få bachelor! Mange går også rett ut i jobb etter to år på NKF.


Det jeg synes er aller best med NKF er at skolen er så utrolig praktisk rettet! Vi får hele tiden jobbe opp imot bransjen, og man får en smak på hvordan det er å jobbe i byrå. Så er man lei av pugging og skolebenk (som jeg var) er jo dette en god mulighet for variasjon! 

Ulempen med studiet er selvsagt at det koster himla mye penger. Både i studieavgift og utstyr. Studiet er selvsagt godkjent av lånekassen, så det er null stress å ta opp studielån som dekker skolen. Personlig er jeg ikke så bekymret over hvor mye jeg har i lån når jeg er helt ferdig med utdanningen min, så lenge jeg får en jobb jeg elsker!

Dette er jo hvordan det foregår på Reklame i Oslo, og jeg vet desverre ikke mye om de andre linjene eller skolene. Skulle det være noen spørsmål, eller om noen vil lese om andre studier og slikt kan dere ta en titt innom NKFs hjemmeside. Kontakte dem på Facebook eller lese litt på NKF bloggen.

2 kommentarer

Marte Isaksen

14.12.2011 kl.10:27

skolen din virker skikkelig bra, gøy og vanskelig! :) Du er flink som holder ut med alt strevet :)

varg

14.12.2011 kl.12:38

åh, takk for langt og fint svar! :)

Skriv en ny kommentar

hits