OM NKF

Fikk sprsml om jeg kunne skrive litt mer inngende om skolen min, linja og litt slikt, og det gjr jeg jo gjerne! Hper det er noe nyttig info her, selv om det ble et veldig langt innlegg! Om det er noe mer dere lurer p er det bare legge igjen sprsml i kommentarboksen eller maile meg: stine.friis.hals@gmail.com

Jeg studerer Reklame og merkekommunikasjon p Norges Kreative Fagskole i Oslo. Dette er et studium som fokuserer p tekst, visuell kommunikasjon, prosjektledelse og strategi innenfor reklame og kommunikasjonsfaget.

Studiet er veldig praktisk orientert, og vi jobber hele tiden med prosjekter i grupper, og vi har de samme gruppene i et halvt r av gangen. Dette frste halvret ble vi plassert helt tilfeldig i grupper, men de vi fr n i andre semester har vi selv vrt med p pvirke hvordan skal vre. Nr vi blir andreklassinger skal vi lage grupper helt selv, uten lrernes hjelp. Studiet handler derfor mye om imponere hverandre med kunnskap og egenskaper, isedet for imponere lrerne.

Vi fr jevnlig nye gruppeoppgaver, eller briefer som de kalles. Da fr vi et oppdrag vi skal gjennomfre, noen ganger skal vi gjre research og velge for eksempel mlgrupper og kanaler selv, andre ganger er de gitt i briefen. S m vi fordele roller innad i gruppene; hvem er prosjektleder, hvem skriver strategi, hvem lager tekst og hvem lager det visuelle? Etter dette er det idemyldring for alle penga! Allerede etter frste oppgave begynte mange f en pekepinn p hva de liker best.
Gjennom dette semesteret har vi hatt kunder som Tine Kefir, Handysize og Freia!


Hvert semester har vi byrkonkurranse, noe som er en utrolig mulighet til vise fram arbeidet sitt for en reell oppdragsgiver! I frste semester jobber frste- og andreklassingene sammen i byruka. Da er alle fire klassene delt inn i fire byrer, p tvers av klasser, rstrinn og grupper. Hvert byr bestr av fire team og hvert team har en egen brief. Mitt team hadde RiksTV som kunde, og vi gikk av med seieren i denne byruka!
rets oppdragsgiver var byret SMFB, som kan skryte p seg blant annet Kvikk Lunsj sin "safe travels" reklame!
I vrsemester skal frsteklassingene ha en helt egen byruke, noe jeg gleder meg masse til!

rets siste brief var individuell, og vi skulle lage en kampanje for en av Freias mindre kjente sjokolader!


P slutten av hvert semester er det en mappeeksamen hvor stort sett alt arbeidet du har gjort gjennom semesteret skal leveres! Det betyr at man har kjempegod tid til forbedre, gjre endringer eller lage noe nytt! Det betyr ogs: null pugging! Siden jeg hater pugging, passer det meg utmerket.Tre dager fr fristen fr vi mappekravene; en oversikt over hvilke briefer som skal leveres. Har du vrt flink og jobbet underveis i semesteret er disse tre dagene noks chille, hvor du bare trenger sette opp mappen i InDesign og printe den. En relativt flott form for eksamen, om jeg fr si det selv.

N i frste semester har vi lrt om blant annet annonser, webannonser, kampanje, hatt innfring i strategifaget og lrt en god del av Adobe-verktyene. Neste semester skal vi starte med blant annet reklamefilm og radio, noe jeg gleder meg masse til!

Inntakskravene til NKF er ikke all verden. Du m skrive et motivasjonsbrev og litt om hvorfor akkurat du passer til studiet. Alt dette gjres p nettet. NKF har rullerende opptak, noe som vil si at de tar inn folk s lenge det er plasser, s om du nsker g her s er det bare srge for og ske s tidlig som mulig. Det lnner seg derimot ha snn nogenlunde gode karakterer allikevel, for om det blir kniving om plasser ser de p karakerer!
For ske m du ha generell studiekompetanse eller realkompetanse.

For dem som nsker et liv i reklamebransjen eller lignende bransjer vil jeg anbefale dette studiet. Du fr en grundig innfring i de viktigste delene av faget (visuelt, tekst, strategi), og har dermed et godt utgangspunkt for g videre! Jeg har tenkt fortsette med strategi og prosjektledelse etter NKF. Skolen tilbyr ogs et tredje r i for eksempel England eller Australia for f bachelor! Mange gr ogs rett ut i jobb etter to r p NKF.


Det jeg synes er aller best med NKF er at skolen er s utrolig praktisk rettet! Vi fr hele tiden jobbe opp imot bransjen, og man fr en smak p hvordan det er jobbe i byr. S er man lei av pugging og skolebenk (som jeg var) er jo dette en god mulighet for variasjon!

Ulempen med studiet er selvsagt at det koster himla mye penger. Bde i studieavgift og utstyr. Studiet er selvsagt godkjent av lnekassen, s det er null stress ta opp studieln som dekker skolen. Personlig er jeg ikke s bekymret over hvor mye jeg har i ln nr jeg er helt ferdig med utdanningen min, s lenge jeg fr en jobb jeg elsker!

Dette er jo hvordan det foregr p Reklame i Oslo, og jeg vet desverre ikke mye om de andre linjene eller skolene. Skulle det vre noen sprsml, eller om noen vil lese om andre studier og slikt kan dere ta en titt innom NKFs hjemmeside. Kontakte dem p Facebook eller lese litt p NKF bloggen.

2 kommentarer

Marte Isaksen

14.12.2011 kl.10:27

skolen din virker skikkelig bra, gy og vanskelig! :) Du er flink som holder ut med alt strevet :)

varg

14.12.2011 kl.12:38

h, takk for langt og fint svar! :)

Skriv en ny kommentar

hits